New York! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Stefan Zijlema - WaarBenJij.nu New York! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Stefan Zijlema - WaarBenJij.nu

New York!

Blijf op de hoogte en volg Stefan

07 Augustus 2012 | Verenigde Staten, New York

Inmiddels zijn we alweer meer dan een week terug in het regenachtige Nederland, maar op verzoek toch ook nog even een blogje over New York.

Dag 16

De heenvlucht was ietwat onrustig; de elektriciteit van het vliegtuig viel uit voordat we vertrokken en we hebben een halfuur rondjes moeten vliegen boven New York, omdat het vliegveld gesloten was. Uiteindelijk landden we een uur later dan gepland op JFK Airport. We namen een echte “yellow cab” naar ons hotel in Manhattan: Hotel Newton, vlakbij Central Park. Nog even snel eten bij Subway en daarna snel gaan slapen.

Dag 17

Er was een metrostation vlak voor de deur van ons hotel en één van de metro’s die daar stopten bracht ons helemaal onderin Manhattan, halte South Ferry. Vanuit hier kon je een (gratis!) veerpont nemen naar Staten Island, die voer langs het Vrijheidsbeeld en een mooie overview gaf van de New York skyline. Deze veerpont was in het leven geroepen voor forensen, maar de enorme rij bestond voor 90% uit toeristen. De toeristen keken buiten hun ogen uit, terwijl de inwoners binnen verveeld zagen hoe weer een lading overenthousiaste gekken (waaronder wij natuurlijk) overal 1000 foto’s van moest maken.

Na de boottocht liepen we een stukje rond langs het 9/11 Memorial met de nieuwe WTC gebouwen (in aanbouw) ernaast. We konden hier die dag niet naar binnen, want de kaartjes had je van tevoren online moeten regelen. Na een beetje rondlopen, besloten we de metro terug te pakken en liepen we even naar Central Park. Daarna even gegeten (mijn ouders een fruitsalade, maar dat vond ik te gezond, dus bracht ik de McDonalds maar een bezoekje) en ’s avonds pakten we een metro naar Times Square, erg tof om een keer geweest te zijn.

Dag 18

Opstaan die dag was lastig, maar een lekkere beker Starbucks koffie hielp me hier doorheen. Voor vandaag stond als eerst een bezoek aan het Rockefeller Center op het programma. We kwamen iets te vroeg aan, dus was er tijd om nog een bezoekje te brengen aan de NBA Store (snel een basketbal gekocht) en de LEGO Store. Bij deze laatste kon je een bakje kopen (medium of large, McDonalds style) en kon je deze vullen met speciale LEGO steentjes uit de bakjes in een mega muur.
Daarna was het tijd om naar boven te gaan in het Rockefeller Center (“Top of the Rock”). De lift bracht ons ongeveer even snel 67 verdiepingen omhoog als onze lift in het hotel ons 6 verdiepingen omhoog bracht. Eenmaal boven stond ons een ge-wel-dig uitzicht te wachten. Het was een heldere dag en daardoor kon je prachtig uitkijken over heel New York: van Central Park tot het Empire State Building en de Brooklyn Bridge. Na de nodige foto’s besloten we weer naar beneden te gaan.
Daarna was het tijd om terug te gaan naar het 9/11 Memorial, want de vorige avond hadden we nu wel kaartjes geregeld via internet. De beveiliging was natuurlijk erg streng en was vergelijkbaar met die op een vliegveld: je paspoort werd gecheckt en alle bagage werd gescand. Vervolgens mochten we naar binnen en kwamen we al gauw bij de twee fonteinen die zijn gemaakt op de plaatsen waar de Twin Towers stonden. Het was een raar idee dat op die plek eerst 2 gebouwen van 417 meter hoog stonden en wat voor ravage het moet zijn geweest toen die naar beneden kwamen. Erg indrukwekkend, ook omdat op de randen van de fonteinen alle namen stonden van iedereen die omgekomen was.

Hierna liepen we nog even langs Wall Street en namen we de metro terug naar het hotel om snel iets te eten voordat we weer met de metro naar Times Square zouden gaan. Hier vlakbij gingen we naar de musical “Phantom of the Opera”: de langst draaiende musical op Broadway, erg tof.

Dag 19

De laatste dag regende het. Gelukkig stopte het halverwege de ochtend en konden we nog lekker even door Central Park lopen. Daarna was het tijd om terug te gaan naar het vliegveld en bracht de radio ons niet zulk goed nieuws: er was noodweer op komst en dat zou om 6 uur New York bereiken. Ons vliegtuig vertrok om… 6 uur precies. Een beetje gestrest liepen we Terminal 4 in, maar gelukkig meldde het informatiebord ons dat onze vlucht nog “On Time” was.

Zonder problemen stegen we op en was onze vakantie officieel voorbij…